Produktioner

SpaceTimeLabs projekt World at War

I tre pjäser har vi tagit kriget till det som många kallar ett “fredsskadat” land för att diskutera och problematisera krigets konsekvenser, där långt borta men ändå så nära. Framför allt har vi närmat oss frågan: Vad gör det med människor att leva i ett krigstillstånd? Kan deras röster höras bortom de arketyper av offer, hjältar och förövare som genast framträder i krigets mediala narrativ?

I World at War-projektet ingår produktionerna Grounded, The Dream of the White Raven och Min europeiska kärlek.

Min europeiska kärlek

av Iryna Serebriakova

När ryska styrkor invaderar Ukraina, flyr Marina kriget för att starta ett nytt liv i Västeuropa hos sin före detta älskare Christian och dennes son. Drömmen om Europa är något hon delar med många av sina landsmän, men verkligheten motsvarar sällan våra drömmar och hon slits mellan kärlek, svartsjuka och en plötslig längtan tillbaka till sådant hon aldrig riktigt uppskattat förrän det gått förlorat.

Trailer

The Dream of the White Raven

The Dream of the White Raven

av Richard Asker

I ett drömlandskap inspirerat av Carl Jung och Edgar Allan Poe möter vi flyktingpojken Mark som växer upp till en ung man i östra London i skuggan av ett krig där föräldrarna varit både offer och förövare. Han kämpar för att skapa sig en egen bild av världen och en plats i tillvaron utanför de stränga ramar som tvingas på honom.

Regi och koreografi: Anette Jellne

Musik: Hilding Asker Sjöberg

Manus, Scenografi & Ljudläggning: Richard Asker

Ljudmix: Calle Asker

Teknik: Johan Söderberg, Barnens Scen

Trailer Grounded

https://youtu.be/Ea1z3gDwtXk?si=FlWn90lb2OzPV9Oh

Grounded 

av George Brant

En kvinna slits mellan passionen för sitt yrke som stridspilot och kärleken till sin familj. Brant skrev pjäsen 2012, som en stark föraning om det globala övervakningssamhälle som Edward Snowden avslöjade ett år senare, efter att ha läst om hur hemmabaserade drönarpiloter drabbades av PTSD. Grounded behandlar en modern kvinnas dilemma i ett Stand Up format blandat med ekon från Orwell, Macbeth och Grekerna – en modern klassiker. Listad som Top 10 London Play 2013 av både The Guardian och Evening Standard, flerfaldigt prisad, bl.a. Off West-End Theatre Award – best production. F.n. pågår arbetet med en filmatisering.

Publikröster om Grounded:

Missa inte denna. Stark. Ärlig. Rå. Anette Jellne gör ett fantastiskt framträdande som inte lämnar någon oberörd.

-Malin B. Erikson, regissör

Unik i sitt anslag och tilltal. Med fullständig tillit till texten använder Richard Asker och Anette Jellne hennes styrka som dansare på ett befriande, överraskande och anslående sätt. Snarare än stora fysiska ”dansanta” utspel använder man dansarens musikalitet och känsla för timing i kombination med en närmast minimalistisk fysisk exakthet i spelet för att driva historien framåt, obevekligt. Grounded är en obehaglig och viktig berättelse. SpaceTimeLab berättar den på ett sätt som kryper in under skinnet på åskådaren, den lämnar ingen oberörd. Det är befriande med tilliten till berättelsen, den behöver inga ytterligare attribut. Det kan tyckas enkelt men bygger på väldigt mycket kunnande och tillit mellan regissör och skådespelare. 

-Åsa Söderberg, VD/konstnärlig ledare, Skånes Dansteater 2007-2019

Detta är en fantastisk, brutal, poetisk pjäs, intensiv som ett jaktplan, med ett ”performance” som grabbar tag i en. Jag är, som ni ser, lektor i psykologi, och jag har ett intresse av hur teknologi och algoritmer påverkar vår verklighet – vad som händer när vår värld är buffrad av skärmar,  och här lyfts det fram. Jag vill att mina kollegor ser den. Jag vill se den igen! Det finns så mycket den väcker. Så mycket att diskutera.

 – Åse Innes-Ker, PhD, Associate Professor, Department of Psychology, Lund University

Det är en gripande föreställning om hur en person insjuknar steg för steg i psykisk sjukdom /…/Det är verklighetstroget framställt och sjukdomens allvar griper tag i en som åskådare. Monologen är väldigt stark och hela framträdandet avseende den psykiska sjukdomen är respektfullt gestaltat. En fin balansgång.Kunskapen idag om PTSD är dessutom tyvärr begränsad inom sjukvården och därför ännu viktigare att belysa.

 – Victoria Emilsson de Heras, Legitimerad läkare,Specialist Allmänmedicin,P7 Revingehed

Som engagerande ”enpersons monolog” har jag inte sett något motsvarande sedan jag för ett halvt sekel sedan såg ”Krapps last tape” i Dublin. Genomförandet var utomordentligt.

 – Olof Arwidi,Professor emeritus,Företagsekonomiska institutionen, Lunds Universitet

Författare: George Brant
Regi, översättning, musik: Richard Asker
Ljusdesign: Thomas Dotzler
Ljudmix: Calle Asker
Musiker: Hilding Asker Sjöberg, Richard Asker
Medverkande: Anette Jellne

Övriga produktioner

Cosmic Space

Cosmic Space är en dans/konst-film som filmats på plats i den färöiske konstnären Tróndur Paturssons glas- och spegelinstallation i Köpenhamn.

Föreställ dig att födas eller bäras av en våg in i en oändlig rymd vars enda invånare är du. När du öppnar ögonen för att utforska den, blir rymden till ett multiversum med otaliga spegelbilder av potentiella versioner av dig själv. Du genomlever dagens och livets cykel utforskandes projektioner av dig själv, och utan någon annan än dig själv att relatera till, upplöses gränsen mellan inre och yttre rymd…

När vi besökte Cosmic Space för första gången i juni 2019 var det som att träda in i ett annat universum, våra sinnen slängdes överbord. Vi ville dela med oss av upplevelsen på något vis, och tack vare konstnären Tróndur Patursson, Nordatlantens Brygge och Skånes Dansteater, kunde vi utforska installationen några eftermiddagar i augusti för att se vad som kunde växa fram mellan dansaren och konstverket.

Vi lät oss inspireras av den situation som verket skapats ur: Paturssons upplevelse av nattrymden när han stod med vatten upp till midjan i en sjunkande liten båt mitt i Stilla Havet. Ur detta växte vår dramaturgi fram: en mikrokosmisk livscykel i vågform. Musiken följer också denna form, små vågcykler som bygger till en stor vågs amplitud. Installationens spegelbilder bildar en metafor för vårt medvetande, det mänskliga sinnets intelligens i kontrast till dess besatta projicerande.

Pandemin våren 2020 ger Narcissos-motivet en annorlunda aktualitet: vi ser mängder av inlägg på sociala medier där människor i isolering agerar med sina speglar som enda sällskap. Psykiatrikern Carl Jung beskriver hur isolering påverkar vårt psyke: när den energi vi dagligen spenderar på vår sociala interaktion inte får komma till uttryck, skapar vårt undermedvetna subpersonligheter- fantasifigurer för oss att interagera med. Isoleringen skapar på så sätt situationen där människan möter sina demoner.

Soundtracket (Musik för H2o, andning, hjärtslag, tabla, kontrabas, mandolin och Oberheim) är en fantasi om Tróndur Paturssons kosmiska hav, hur havets och vågornas olika tillstånd låter.

Koreografi, Dans: Anette Jellne,

Musik, Regi: Richard Asker

WaveShapes

WaveShapes är ett plats-specifikt dans/musikverk skapat för invigningen av Ångfärjeparken i Helsingborg 2021:

Koreografi, Dans: Anette Jellne,

Musik, Inscenering: Richard Asker


Se material från tidigare produktioner under länkar.