Richard Asker:
– Jag startade SpaceTimeLab 2005 med idén om att scenkonstnärer från olika områden och traditioner kan mötas i workshops och produktioner och inspirera varandra till att skapa nya spännande scenkonstverk. Första produktionen var Interrogations av Yoshi Oïda (från Peter Brooks CICT) baserad på Koan – Zenbuddhistiska aforismer, och i samband med gästspelet möttes skådespelare och dansare från olika bakgrunder och länder i en workshopvecka där Yoshi delade med sig av övningar och sin otroliga erfarenhet från ett långt teaterliv runt hela världen.
Sedan starten har vi drivit workshops, undervisningsprojekt och produktioner i olika samarbeten: med bl.a. SAMI, StDH, Kulturhuset och skolor. I Sfinxens gåta 2008 – en bearbetning av Senecas Oedipus – förde vi samman skådespelare, dansare, sångare och musiker för att experimentera med den antika kören i ett försök att göra den levande i vår samtid genom olika sceniska uttrycksformer. Och det har blivit en hel del Shakespeare, recitals, föreläsningar, skolprojekt. Patsy Rodenburg öppnade dörrarna till Shakespeares universum på ett fantastiskt sätt under mina tre år på Guildhall School of Music & Drama. Jag vill gärna föra det vidare.
Anette Jellne:
– Jag kom in som konstnärlig ledare i juni 2018 när vi startade World at War-projektet. Jag vill skapa och framföra en scenkonst som berör, tar upp viktiga frågor och låter olika världar och perspektiv mötas. Richard och jag har jobbat med scenkonstnärer från många delar av världen som vi lärt oss och blivit inspirerade av, så tanken är att vi kan använda oss av olika scenkonstformer beroende på sammanhanget. Grounded är en klassisk teaterpjäs där vi håller oss till den formen. I The Dream of the White Raven finns det lite mer utrymme för det koreografiska och Richard har hämtat inspiration från asiatiska teaterformer. Efter det blir det kanske en mer renodlad koreografi i nästa projekt.
Vi vill kommunicera med vår publik i stort som smått, och vi försöker verkligen nå en publik med olika bakgrunder, och skapa utrymme för intressanta diskussioner, samtidigt är vi lekfulla och ganska lättsamma i våra workshops när vi delar med oss av övningar och vårt sätt att arbeta.
Anette Jellne har arbetat som dansare sedan 1997, och sedan 2006 på Skånes Dansteater. Hon är utbildad som dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan, skådespelare vid StDH samt danspedagog vid DOCH. Hon har undervisat vid bl.a. Balettakademien Stockholm och Lasse Kühlers Dansskola samt givit workshops på Skånes Dansteater.
Richard Asker började sin bana som barnskådespelare på SVT och Operan i mitten av 70-talet, har sedan dess arbetat som skådespelare, regissör och pedagog vid bl.a. Riksteatern, Folkteatern Gävle, Stadsteatrarna i Göteborg och Stockholm, Orionteatern samt StDH, skrivit musik för en handfull teaterproduktioner och översatt dramatik såväl från som till svenska och engelska. Utbildad vid Guildhall School of Music & Drama och Stockholms Universitet.